Opskrifter

 


Brød og Boller

Surdej

Kom nemt og godt igang med at lave dit helt eget hævemiddel. En vaskeægte surdej. Vildt at tænke på hvor meget smæk der kommer på blot ved at blande mel og vand. Prøv selv, det er ret fascinerende. Surdej kan spores helt tilbage til vores forfædre. En hjemmelavet symbiotisk kultur der består af mælkesyrebakterier og gærsvamp, der får brødet til at hæve og som samtidig giver et karakteristisk smag.

Ølandshvedebrød på Surdej

Utroligt hvad der kan komme ud af vand og mel! Den mest aktive surdej og det mest vanvittige smukke og velsmagende brød. Med tiden år man bliver rigtig god kan man forfine med særlige snit så dit brød bliver ekstra smukt, men til en start, så skal du blot koncentrere dig om at få din surdej aktiveret og få sat gang i at få foldet en masse luftighed i dit brød. Det er bestemt ikke svært, men øvelse gør mester og øvelse lærer dig at mestre dette baghåndværk.

Groft Surdejs Toftebrød

At bage er en kogekunst. Et helt særligt håndværk. En disciplin der hele tiden kan forfines og udvikles. Dette er surdejsbrød med tre forskellige slags mel samt hvedekerner og hampefrø. Der følger også en masse redskaber med, alt efter hvor avanceret man vil gå til værks. Dog vigtigt at sige, at man kan sagtens også begå sig uden. Nogle af de vigtige redskaber er god røremaskine (bedste og nemmeste måde at ælte dejen til at bestå glutentesten), hævekurv, dejskraber (eller ren malerspartel), rent viskestykke, barberblad eller dejsnitter, condibøtte og bagestål. Og det allervigtigste: SURDEJEN.

Rund Focaccia med Rosmarin

Nem og velsmagende focaccia, der passer til en springform. Du kan pynte med hvad du ønsker fx. cherrytomater, flagesalt, rødløg, oliven, feta, krydderurter eller som hér med frisk rosmarin. Server som tilbehør til forret eller hovedret eller som tilbehør til en salat. Focaccia kan også bruges som snack til tapasborden hvor du kan dyppe det i en god hjemmelavet pesto, hummus eller i en god olivenolie.

Glutenfri Surdej

Dit helt eget hævemiddel. Så nemt at lave selv. Hér viser jeg en glutenfri udgave, men den kan også laves som helt almindelig surdej.

 

 

Drinks

Hjemmelavet Snaps af Granskud

Aromatisk snaps til påskebordet eller til hele året rundt hvor du trænger til en mundfrisker. Granskud har sæson i april og maj. Pluk der små skud og lad dem trække i vodka. Det er en smagssag hvor længe du ønsker at de skal trække. Ligesom vin, udvikler denne snaps sig løbende, så du skal selv være dommer for hvornår du synes den smager bedst. Nogle drikker den allerede efter få uge og andre lader den stå i længere tid.

Broccoli Booster Smoothie

Broccoli Smoothie: To ord der ikke burde være i samme sætning. Ikke desto mindre er dette en fantastisk drink - og så er den fyldt med vitaminer og mineraler. En sand bombe mod sygdomme. Broccoli indeholder blandt andet  C-vitamin, K-vitamin, A-vitamin, B-vitamin, E-vitamin, folinsyre, jern, calcium, fosfor og magnesium.

Vitamin & Mineral Boost Smoothie

Genstart din krop efter en tid fyldt med fed mad, sukker og alkohol. Den er nem at lave. Kast alt ned i en blender eller juicer og den er klar til at drikke på få minutter. Smoothien indeholder persille, ananas, agurk, gulerødder, blåbær, ingefær, citron og æble og er dermed springfyldt med Vitamin A, B, C, E, K og Mineraler som kalium, calcium, jern, mangan og selen.

Hvid ‘virgin’ gløgg med æble, anis og sort peber

Helt ærligt! Så er jeg lidt træt af den klassiske rødvinsgløgg. Så jeg er smuttet i køkkenet og har udviklet min egen gløgg der tilmed kan serveres til børn da den er helt UDEN alkohol. Men du kan altid lige tilsætte en sjat rom hvis du trænger til et pift. Pynt evt. glasset med friske æbler i tern, kanelstang og mandelsplitter. Eller server enkelt og minimalistisk med en tynd skive æble skåret på tværs.

Ever Green Smoothie

Boost din krop indefra og ud med denne Økologiske 'Ever Green Smoothie' fra Karrieremad. 100% sundhed fra inderst til yderst. Rigtig god midt på dagen hvor energien begynder at aftage og der hvor man er “liiiiige ved” at stikke hånden godt og grundigt ned i slik skålen. Prøv den… Den er klart vandedannende.

 

Morgenmad & Brunch

Kartoffel Omelet med Emmentaler

Jeg er stor fan af weekender. Der er tid til at nyde en brunch i ro og mag, læse avisen og opdatere Karrieremad. I dag blev brunch menuen denne lækre og saftige kartoffelomelet, hvor jeg udnyttede kartoffelresterne fra gårdagens aftensmad og tilsatte lidt løg og emmentaler. Hvis du ønsker kan du tilføje skinke, bacon eller laks - det vil give den et ekstra pift.

Hindbærmarmelade

Hindbær er "små røde bomber af sundhed". De er sprængfyldt med fibre og indeholder derudover B Vitamin, C Vitamin, folsyre, jern, B3 Vitamin, riboflavin, kobber, kalium og magnesium. De smager fantastisk som de er - friskplukket direkte fra hindbærbuskene i haven. Men år sæsonen er slut, så er de nemmest tilgængelige i frysedisken. Bær fra frys anbefaler Fødevarestyrelsen at man koger før spisning, så alle bakterier og vira dør. Så hvorfor ikke bare lave en dejlig hindbærmarmelade.

Den friske og smukke Abrikosmarmelade

Abrikosmarmeladen, der udover at være utrolig smuk i farven også indeholder betacaroten, jern og C-Vitamin. Ligesom alle andre marmelader er denne utrolig nem at gå til og færdig på ingen tid. Server til morgenmad og brunch til det friskbagte brød, eller til ostebordet. Abrikosmarmeladen går ligeså godt til pandekager, lagkagen eller en lille klat i morgenskyr/yoghurt sammen med mysli.

Stikkelsbærmarmelade med Hyldeblomst

Det er lige nu det sker! Sæson for danske stikkelsbær. Mange af jer har dem i jeres haver. Nogle er lidt usikre på hvad de kan bruges til. Udover at benytte de sprøde bær som ingrediens i lækre sommerdesserter, i kager eller som kompot, så kan stikkelsbær med stor succes og uden besvær bruges til den lækreste marmelade. Denne opskrift er Karrieremads helt egen og med mindre sukker end andre. Det gør den mere frisk og syrlig (dog stadig meget børnevenlig). Og så tager den kun 5-10 minutter at lave.

Omelet med grønkål, tomat og kartoffel

Det er blevet weekend! Og tid til at sove længe og skabe lidt hygge omkring morgenmaden. I dag blev det til denne saftige og meget sunde omelet fyldt med grønkål der er rig på både fibre, antioxidanter, vitaminer og mineraler. Sæsonen i DK for grønkål er ved at være forbi, men du kan stadig købe grønkål i supermarkedet. En god start på dagen.

 

Forretter

Fanø Laks Sashimi med Wasabi Creme

En utrolig nem og minimalistisk forret, der er inspireret af det japanske køkken. Vi kender alle sushi. Og skridtet videre er sashimi. Sashimi er den rå fisk, der serveres uden ris, i form af tynde skiver. Det serveres ofte med soya, wasabi, ingefær og kinaradise. Karrieremad har udviklet en dansk version, med den prisbelønnede Fanø Laks og med hjemmerørt wasabi creme. Egner sig perfekt som forret til gæster, da den kan laves i forvejen. Smukke farver. Enkelt og elegant.

Fanø Laks med Frisk Peberrodscreme

Karrieremads foretrukne laks. Prøv selv. Den er nem at gå til og har en konsistens der nærmest smelter på tungen. Denne variant passer perfekt som element til brunch, som appetizer eller forret eller som pålæg til til frokostbordet.  "På billedet ser du min morgenmad, Fanø Laks med lidt brød til, juice og en kop grøn thé" udtaler Mia, Founder Karrieremad.

Tomatsuppe med Gin og Sød Basilikum

Den sødmefulde og smagfulde intense tomatsuppe tilsat et ekstra twist. Tilsæt en lille smule gin. Det giver den en skønt kant. Og den kan sagtens spises af børn. Al alkohol er fordampet 🙂 Pynt til sidst med sød eller almindelig frisk basilikum. Det giver den perfekte afrunding. Og glemte jeg at sige at denne er den nemmeste suppe at lave - klar på ingen tid.

Stenbiderrogn med fuldkornsblinis

Det er sæson for den danske kaviar: “Stenbiderrognen”, der smager som en frisk brise fra havet. Let og blid saltet smag. Sæsonen er kort og stenbiderrognen skal helst nydes i sæsonen. Du kan fryse rognen ned, men det mister lidt af sin smag. Denne forret kan tilberedes på 5 minutter, hvis du vælger at købe dine blinis hos købmanden. Men du kan også vælge at lave dem selv. Det er ikke så svært.

Røget Laks med Ærtecreme

Jeg er fan af ultra hurtige forretter når der kommer gæster. Prøv denne forret med fersk røget laks og en lind og smagfuld ærtecreme. Det tager 10 minutter og ikke mere, og kan tilmed kan laves i forvejen. Bum! 

Salater & Tilbehør

Salsa

I min verden er tacos og tortillas ikke det samme uden salsa. Salsa er bare bedst når det er hjemmelavet og det er heldigvis super nemt. Tager kun lige 5-10 minutter. Kan også bruges som dip til chips og snacks og hvis du blender det fint og undlader lime, så kan du også bruge det som en smagsfuld pizzasauce.

Hjemmelavet Chili (ja, den fra Shawarma)

Endelig på Karrieremad. Den klassiske 'hotte' chili som vi kender den fra Shawarma & kebab steder. Også god til at drysse henover en lækker hjemmelavet pizza. Eller som tilbehør til kylling, pasta, tapasbordet, brunch, salater m.m. Kun fantasien sætter grænser. Kig med her og få opskriften og bliv overrasket over hvor mange ingredienser der rent faktisk er i sådan en "hot fætter".

Fregola Sarda med Bagnetto Verde (Bagnet Verd)

Fyldig og mættende salat, der passer perfekt som tilbehør til både kød og fisk fyldt med perlespelt, gulerødder og jordskokker. Som prikken over i'et tilsættes denne ligeså fyldige italienske urtepesto - også kaldet Bagnetto Verde Piemontese eller Bagnet Verd). Det hele er meget nemt at tilberede.

Hokkaido Hummus

Sæt kulør på denne mørke vintertid. Prøv denne nemme græskar hummus baseret på Hokkaido. Nem, smagfuld og smuk intens farve. Godt alternativ til den klassiske (hudfarvede:) Hummus 😉

Syltede Rødløg

Hvis du vil undgå at lave dressing til din salat, så kan du også tilsætte hjemmesyltede rødløg. Det tilsætter “umami” til din salat og så er det samtidig et smukt indslag. Syltede rødløg er nemt og hurtigt at lave og kan i øvrigt også bruges som topping til smørrebrød, tapasbordet, frikadellerne, pariserbøffen m.m.

Hovedretter

Indisk & Vegetarisk Dahl

I dag vil dele en af mine absolutte favoritter: en lækker, indisk inspireret vegetarisk Dahl. Denne ret er ikke kun utroligt velsmagende, men den er også nem at lave og skånsom mod budgettet. Med sin fyldige smag og bløde konsistens er denne Dahl perfekt til at varme både krop og sjæl på kolde dage eller til at forkæle dine smagsløg når som helst.

Kalvekasserolle

Simremad og gæstemad går hånd i hånd. Det gør simremad og hjemmearbejdsdag også. Så "win win win" på en hverdag hvor der kommer gæster. Denne ret lavede jeg sidste uge, hvor jeg havde en travl hjemmearbejdsdag og fik gæster allerede kl. 17:30 til tidlig spisning.

Tomat Risotto

Rund og blid tomat risotto med cremet og intens smag af tomat tilsat et twist krydderurter. Denne er lavet på egen tomatkraft. Såfremt du ønsker en nemmere variant kan du erstatte tomatkraften med én dåse flåede cherrytomater. Servér som hovedret elle som tilbehør til kød eller fisk. Retten er vegetarisk.

Lammekølle med rodfrugter, hvidvin & urter

Påsken er over os igen, og der står lam på menuen op til flere gange i disse dage. Særligt lammekøllen har særlig status, da det er nemt at tilberede og fylder huset med en særlig dejlig duft.

Dessert

Risalamande med drys af brændte mandler

Desserten juleaften kan ikke være meget anderledes end Risalamande, der spiller en klar hovedrolle til vores julemiddag. For mig er det vigtigt at risalamanden er luftig, blid og samtidig med bid. Hvis du har mod på at ændre konceptet en smule, så giv den en twist. Drys med hakkede brændte mandler og en kugle kirsebær-, solbær- eller hindbær sorbet.

Ris á l’amande (Risalamande)

Julen står for døren og traditionerne piller vi ikke ved hjemme hos os. Desserten er altid Ris a la mande juleaften. Den er så populær at den altid spises over to dage - og er vi mange så kommer vi ekstra hele mandler i, så flere får muligheden for mandelgaven. Dog kan jeg med nød give desserten et lille twist - som er friskrevet appelsinskal som pynt, der samtidig giver desserten et ekstra pift.

Sommerdessert: Jordbær med Creme Anglaise og Jordbær Sorbet

JORDBÆR! JORDBÆR!… Sommerferie kickstartes med den lækreste og smukkeste dessert. En hyldest til de smagfulde danske jordbær, der stadig høstes rundt omkring i landet : Sommerdessert: Jordbær med Creme Anglais og Jordbær Sorbet. Nemt at gå til - og ikke så svært som det ser ud 🙂

Vaniljeparfait med Hindbær og Chokolade

Denne parfait (is) er utrolig nem at gå til. Den krystalliserer ikke i fryseren, hvor den i øvrigt passer sig selv. Så hvis du ikke er ejer af en ismaskine, så er denne opskrift lige noget for dig 🙂 Isen kan sagtens holde sig i op til en uge i fryseren, så lav endelig rigeligt. Også en god basis for en klassisk "Bananasplit"

Søde Sager

Verdens nemmeste Jordbærkage med Tvebakker

Tag børnene med i køkkenet og hjælp dem med at skabe denne nemme jordbærkage. Du skal kun bruge 6 ingredienser til denne fantastisk lækre kage. Nem og let at gå til og så smager den himmelsk. Det sjoveste ved kagen er at børn og barnlige sjæle kan slå tvebakker til plukfisk - slå jer løs! .... og lav denne kage, der er alt for nem at lave 🙂

Banankage med Twist af Mandler og Chokolade

Smagfuld og saftig banankage med twist af chokolade og mandler. Nem og ligetil. Og i denne tid, kan du sagtens få gang i børnene. De kan snildt selv bage denne kage og pynte den med chokolade til sidst.

Lækreste Chokolade Brownie / Kage (ren 70% chokolade)

Når det danske sommervejr viser sig fra sin omskifteligt side, så kræver det også lidt forkælelse. Suppler sommerisen med denne lækre chokoladekage, der laves på ren chokolade og med blot fem rene ingredienser. Smager godt som den er med en god kop kaffe eller er glas saftevand. Eller endnu bedre med flødeskum eller vaniljeis.

Chokolade Cookies

De lækreste Chokolade Cookies med et twist af salt og mandler. Forrygende smag og utrolig nemme at lave at selv børnene kan lave dem selv (de helt små skal nok have hjælp til at hakke chokolade og mandler). Denne opskrift er sponsoreret af Simply Chocolate - Håndlavet chokolade lavet i vores egen hovedstad. Kun naturlige ingredienser og med fokus på Cocoa Horizon, der støtter de lokale kakaobønder.

Mazarinkage med Hindbær og Pistacie & Hvid Chokolade

Selvom der er mest fokus på danske røde jordbær, så er hindbær også i højsæson henover sommeren. Og så er de super sunde. Højt indhold af C-vitamin, kostfibre og antocyaniner. Så vild tanke at kunne spise kage og samtidig give kroppen god næring (næsten 🙂

Særlige Specialiteter

Salsa

I min verden er tacos og tortillas ikke det samme uden salsa. Salsa er bare bedst når det er hjemmelavet og det er heldigvis super nemt. Tager kun lige 5-10 minutter. Kan også bruges som dip til chips og snacks og hvis du blender det fint og undlader lime, så kan du også bruge det som en smagsfuld pizzasauce.

Et liv uden gær / Et liv med Surdej

Denne surdej er særlig god til bagning af rugbrød. Surdej kan spores helt tilbage til vores forfædre. En hjemmelavet symbiotisk kultur der består af mælkesyrebakterier og gærsvamp, der får brødet til at hæve og som samtidig giver et karakteristisk smag. Surdej består kun af mælk og vand, der udvikler sig og holdes i live over tid. Lav din helt egen surdej - lad mig vise dig hvordan.

Frisk Jordbærmarmelade med Mynte

Jeg havde lige en rest jordbær og mynte, og har netop lavet denne friske marmelade til de kommende sommerdage til morgenmad på terrassen. Jeg foretrækker en marmelade der ikke er for sød. Men har man børn, eller andre sjæle med en sød tand, i hjemmet som godt kan lide den lidt mere søde marmelade, så tilsæt evt. lidt ekstra sukker eller koncentreret saft.

Hjemmelavet Kyllinge Bouillon

Jeg går op i rene og simple råvarer. Og derfor prøver jeg også at lave alt fra bunden. I weekenderne er der tid til lidt mere og derfor har jeg sat gang i hjemmelavet kyllinge bouillon. Udover at det smager bedre (og er langt mindre salt) så er den også sundere og helt uden E-numre og smagsforstærkere.

Sprøde syltede græskar med stjerne anis og frisk ingefær

Dejligt supplement til de klassiske syltede asier og rødbeder. Disse syltede græskar er ekstra sprøde da de ikke opvarmes inden de kommes på glas. Ønsker man lidt mindre bid, så kan man drysse 4 spsk salt henover og lad dem stå natten over. Skyl dernæst al salten væk og kom derefter på glas med eddikelage henover.