Opskrifter

 


Brød og Boller

Chia Boller

Saftige boller med de sunde Superfrø. Helt uden at skulle have dej på fingrene. Super nem opskrift. Vidste du i øvrigt at; to skefulde chiafrø rummer kalk svarende til flere glas mælk, mere omega-3 end en laksefilet og 30 % flere antioxidanter end blåbær. Derudover bugner Chiafrø af antioxidanter, der styrker dit immunforsvar og er med til at beskytter kroppens celler mod frie radikaler og dermed mod ældning.

Rugbrød på Surdej (uden gær)

Der er ikke noget bedre en hjemmelavet rugbrød. Særligt lavet på surdej, det giver brødet en helt særlig smag. Det er ikke nogen videnskab som sådan at bage sit helt eget rugbrød, man skal blot være på forkant. Når du har styr på dit grund rugbrød, så kan du med tiden eksperimentere med at gøre det til dit helt eget. Du kan fx. tilsætte nødder el. lign. 

Surdejsboller (uden gær)

Surdejsboller er smagsfulde, saftige med sej krumme. Men det tager tid. Så hav tålmodighed, og nyd modsat at resultatet er fantastisk i sidste ende 😉 Men omvendt har vi jo ikke andet end tid netop nu, hvor mange er sendt hjem fra arbejde. Udnyt denne tid til en masse fordybelse i køkkenet 🙂 Surdej er en form for gæring, og denne gæring kan kickstartes ved hjælp af honning, ymer, A38, Yoghurt m.m. Så kom igang med at lave din helt egen "gær" (alias: Surdej)

Sprøde Morgenstykker med Havre og Rug

Uhmmm... sprøde boller eller "stykker" som vi også kalder det. Sprøde udenpå og bløde indeni. Igen dem, hvor du aldrig har fingrene i bolledejen, men hvor du blot rør den sammen til hævning over natten, og vupti, så er der friskt brød (bedre end bagerens) til morgenmad næste dag. Server med ost og marmelade, nutella eller som jeg kun med et lag koldt smør. Bollen har smag i sig selv, som kommer så fint til udtryk blot ved brug af koldt smør.

Havrebrød

Mit bagværk er yderst populært på Karrieremad. Så vi fortsætter bagningen 🙂 Denne gang med dette skønne Havrebrød, der er lige som brød skal være efter min smag: Sprød udenpå og blød indeni - med fokus på økologi og smag (økologien bestemmer du selv når du handler ind 🙂

 

 

Drinks

Hjemmelavet Snaps af Granskud

Aromatisk snaps til påskebordet eller til hele året rundt hvor du trænger til en mundfrisker. Granskud har sæson i april og maj. Pluk der små skud og lad dem trække i vodka. Det er en smagssag hvor længe du ønsker at de skal trække. Ligesom vin, udvikler denne snaps sig løbende, så du skal selv være dommer for hvornår du synes den smager bedst. Nogle drikker den allerede efter få uge og andre lader den stå i længere tid.

Broccoli Booster Smoothie

Broccoli Smoothie: To ord der ikke burde være i samme sætning. Ikke desto mindre er dette en fantastisk drink - og så er den fyldt med vitaminer og mineraler. En sand bombe mod sygdomme. Broccoli indeholder blandt andet  C-vitamin, K-vitamin, A-vitamin, B-vitamin, E-vitamin, folinsyre, jern, calcium, fosfor og magnesium.

Vitamin & Mineral Boost Smoothie

Genstart din krop efter en tid fyldt med fed mad, sukker og alkohol. Den er nem at lave. Kast alt ned i en blender eller juicer og den er klar til at drikke på få minutter. Smoothien indeholder persille, ananas, agurk, gulerødder, blåbær, ingefær, citron og æble og er dermed springfyldt med Vitamin A, B, C, E, K og Mineraler som kalium, calcium, jern, mangan og selen.

Hvid ‘virgin’ gløgg med æble, anis og sort peber

Helt ærligt! Så er jeg lidt træt af den klassiske rødvinsgløgg. Så jeg er smuttet i køkkenet og har udviklet min egen gløgg der tilmed kan serveres til børn da den er helt UDEN alkohol. Men du kan altid lige tilsætte en sjat rom hvis du trænger til et pift. Pynt evt. glasset med friske æbler i tern, kanelstang og mandelsplitter. Eller server enkelt og minimalistisk med en tynd skive æble skåret på tværs.

Ever Green Smoothie

Boost din krop indefra og ud med denne Økologiske 'Ever Green Smoothie' fra Karrieremad. 100% sundhed fra inderst til yderst. Rigtig god midt på dagen hvor energien begynder at aftage og der hvor man er “liiiiige ved” at stikke hånden godt og grundigt ned i slik skålen. Prøv den… Den er klart vandedannende.

 

Morgenmad & Brunch

Kartoffel Omelet med Emmentaler

Jeg er stor fan af weekender. Der er tid til at nyde en brunch i ro og mag, læse avisen og opdatere Karrieremad. I dag blev brunch menuen denne lækre og saftige kartoffelomelet, hvor jeg udnyttede kartoffelresterne fra gårdagens aftensmad og tilsatte lidt løg og emmentaler. Hvis du ønsker kan du tilføje skinke, bacon eller laks - det vil give den et ekstra pift.

Hindbærmarmelade

Hindbær er "små røde bomber af sundhed". De er sprængfyldt med fibre og indeholder derudover B Vitamin, C Vitamin, folsyre, jern, B3 Vitamin, riboflavin, kobber, kalium og magnesium. De smager fantastisk som de er - friskplukket direkte fra hindbærbuskene i haven. Men år sæsonen er slut, så er de nemmest tilgængelige i frysedisken. Bær fra frys anbefaler Fødevarestyrelsen at man koger før spisning, så alle bakterier og vira dør. Så hvorfor ikke bare lave en dejlig hindbærmarmelade.

Den friske og smukke Abrikosmarmelade

Abrikosmarmeladen, der udover at være utrolig smuk i farven også indeholder betacaroten, jern og C-Vitamin. Ligesom alle andre marmelader er denne utrolig nem at gå til og færdig på ingen tid. Server til morgenmad og brunch til det friskbagte brød, eller til ostebordet. Abrikosmarmeladen går ligeså godt til pandekager, lagkagen eller en lille klat i morgenskyr/yoghurt sammen med mysli.

Stikkelsbærmarmelade med Hyldeblomst

Det er lige nu det sker! Sæson for danske stikkelsbær. Mange af jer har dem i jeres haver. Nogle er lidt usikre på hvad de kan bruges til. Udover at benytte de sprøde bær som ingrediens i lækre sommerdesserter, i kager eller som kompot, så kan stikkelsbær med stor succes og uden besvær bruges til den lækreste marmelade. Denne opskrift er Karrieremads helt egen og med mindre sukker end andre. Det gør den mere frisk og syrlig (dog stadig meget børnevenlig). Og så tager den kun 5-10 minutter at lave.

Omelet med grønkål, tomat og kartoffel

Det er blevet weekend! Og tid til at sove længe og skabe lidt hygge omkring morgenmaden. I dag blev det til denne saftige og meget sunde omelet fyldt med grønkål der er rig på både fibre, antioxidanter, vitaminer og mineraler. Sæsonen i DK for grønkål er ved at være forbi, men du kan stadig købe grønkål i supermarkedet. En god start på dagen.

 

Forretter

Fanø Laks Sashimi med Wasabi Creme

En utrolig nem og minimalistisk forret, der er inspireret af det japanske køkken. Vi kender alle sushi. Og skridtet videre er sashimi. Sashimi er den rå fisk, der serveres uden ris, i form af tynde skiver. Det serveres ofte med soya, wasabi, ingefær og kinaradise. Karrieremad har udviklet en dansk version, med den prisbelønnede Fanø Laks og med hjemmerørt wasabi creme. Egner sig perfekt som forret til gæster, da den kan laves i forvejen. Smukke farver. Enkelt og elegant.

Fanø Laks med Frisk Peberrodscreme

Karrieremads foretrukne laks. Prøv selv. Den er nem at gå til og har en konsistens der nærmest smelter på tungen. Denne variant passer perfekt som element til brunch, som appetizer eller forret eller som pålæg til til frokostbordet.  "På billedet ser du min morgenmad, Fanø Laks med lidt brød til, juice og en kop grøn thé" udtaler Mia, Founder Karrieremad.

Tomatsuppe med Gin og Sød Basilikum

Den sødmefulde og smagfulde intense tomatsuppe tilsat et ekstra twist. Tilsæt en lille smule gin. Det giver den en skønt kant. Og den kan sagtens spises af børn. Al alkohol er fordampet 🙂 Pynt til sidst med sød eller almindelig frisk basilikum. Det giver den perfekte afrunding. Og glemte jeg at sige at denne er den nemmeste suppe at lave - klar på ingen tid.

Stenbiderrogn med fuldkornsblinis

Det er sæson for den danske kaviar: “Stenbiderrognen”, der smager som en frisk brise fra havet. Let og blid saltet smag. Sæsonen er kort og stenbiderrognen skal helst nydes i sæsonen. Du kan fryse rognen ned, men det mister lidt af sin smag. Denne forret kan tilberedes på 5 minutter, hvis du vælger at købe dine blinis hos købmanden. Men du kan også vælge at lave dem selv. Det er ikke så svært.

Røget Laks med Ærtecreme

Jeg er fan af ultra hurtige forretter når der kommer gæster. Prøv denne forret med fersk røget laks og en lind og smagfuld ærtecreme. Det tager 10 minutter og ikke mere, og kan tilmed kan laves i forvejen. Bum! 

Salater & Tilbehør

PappaNaan (Pappadum/Naan)

Jeg elsker indisk mad. Klassisk tilbehør er ofte Naan og Pappadums. Udfordringen hos os er at min mand foretrækker Naan og jeg er fortaler for Pappadums, Det har udløst et smagfuldt og nemt alternativ. Et kompromis om man vil - hvor jeg har sammensat de to i én. Lad mig præsentere PappaNaan

Hjemmelavet Remoulade

Remulade har sin oprindelse i Frankrig, men har indtaget danskernes spiseborde på niveau med ketchup. Remulade serveres ved pølsevogne, til vores fritter, fiskedeller og fiskefiletter. MEN - lav den selv. Der er verden til forskel. Og så kan du lave din helt egen konsistens - lige som du ønsker. Min favorit er klart den grove, hvor man kan ane grøntsagerne og gerne med lidt ekstra syre. Prøv dig frem og tilsæt endelig også lidt krydderurter for både smags og udseende.

Persillesalat med bagte Jordskokker

YES! Jordskokkerne er tilbage i vores køkken, for sæsonen er startet. Jeg er vilde med de små knoldede grøntsager, der ikke stiller de store krav. De kan spises rå, kogte, bagte m.m. I dag bliver de ovnstegte. Den sødlige og nøddeagtige smag passer perfekt til den rå persille toppet med en fyldig pesto.

Asiatisk Sur Sød Dip med Ingefær

Jeg holder utrolig meget af det asiatiske køkken. Der er så mange smagsnuancer og sammensætninger af sur, sød, salt og "SPICYNESS". Denne dressing/dip er jeg vild med da den passer til alt som dressing til grøntsatssnitter og salater samt som dip til wontons, dumplings og forårsruller. Nem at lave - og lav gerne en stor portion, da det kan holde sig på køl i flere dage. På billedet er det vegetar dumplings med urter og denne skønne dip.

Sprød Salat med Kål, Mynte, Agurk, Løg og Chili

Er vilde med friske og sprøde salater, hvor der er smæk på nuancer og smagsoplevelser. Denne salat har sprødhed fra det friske kål, agurk og løg. Og så bliver smagsløgene pirret af frisk mynte, chili og lime. Passer perfekt som tilbehør til fisk, kylling og oksekød. Og så er den klar på 5-10 minutter.

Hovedretter

Tom Kah Gai – Thailandsk Kokosmælksuppe med Kylling

Tom Kah Gai - Klassisk varm og smagfuld suppe fra Thailand. Færdig på ingen tid. Nem hverdagsmad, der samtidig 'smager af noget'. Kan bruges både som forret og hovedret. Hvis det skal være en hovedret, vil jeg anbefale at servere en skål jasminris til. OBS! Køb endelig ikke kokosmælk light. Det er fup! Det er bare kokosmælk blandet med vand, så med andre ord får du mindre for pengene. Og tilmed smager det af ingenting. Køb den det rigtige, der kan smages.

Pulled Duck Burger

Anden er ikke kun en julespise. Den kan nydes hele året rundt. Prøv fx at lave "pulled duck" - langtidsstegt and der bliver så mørt at man kan trække (pull) det fra hinanden i en masse tynde stykker. Pulled Duck er inspireret af Pulled Pork, og bruges helt klassisk til en lækker saftig burger med coleslaw. En god weekendspise, hvor du blot skal sætte anden i ovnen 5 timer inden spisetid.

Pad Thai

Når Thailand ikke just er lige rundt om hjørnet på rejseplanen, så må man selv tage affære. Skab din egen thailandske atmosfære og lad dit køkken hjælpe dig på vej. Èn af mine absolutte favoritter fra Thailand er Pad Thai enten med rejer eller kylling. Denne hér er med rejer.

Indisk Butter Chicken

Jeg er vild med den myriade og sammensætning af varme krydderier - karry, kanel, kardemomme, gurkemeje, chili, spidskommen, paprika, peper, nelliker og cayenne i en stor blanding. Vores absolutte favorit er “BUTTER CHICKEN”. Både den klassiske med kylling, men i høj grad også den vegetariske af slagsen.

Grøntsags Lagsagne / Vegetar Lagsagne

Spis grønt og stimuler din krops styrke, selvhelbredelse og energi. Denne Grøntsags Lagsagne, fylder dig med gulerødder, squash, aubergine, selleri, spinat, løg m.m. næsten uden du lægger mærke til det. Fyldig, lækker og cremet.

Dessert

Ris á l’amande (Risalamande)

Julen står for døren og traditionerne piller vi ikke ved hjemme hos os. Desserten er altid Ris a la mande juleaften. Den er så populær at den altid spises over to dage - og er vi mange så kommer vi ekstra hele mandler i, så flere får muligheden for mandelgaven. Dog kan jeg med nød give desserten et lille twist - som er friskrevet appelsinskal som pynt, der samtidig giver desserten et ekstra pift.

Sommerdessert: Jordbær med Creme Anglaise og Jordbær Sorbet

JORDBÆR! JORDBÆR!… Sommerferie kickstartes med den lækreste og smukkeste dessert. En hyldest til de smagfulde danske jordbær, der stadig høstes rundt omkring i landet : Sommerdessert: Jordbær med Creme Anglais og Jordbær Sorbet. Nemt at gå til - og ikke så svært som det ser ud 🙂

Vaniljeparfait med Hindbær og Chokolade

Denne parfait (is) er utrolig nem at gå til. Den krystalliserer ikke i fryseren, hvor den i øvrigt passer sig selv. Så hvis du ikke er ejer af en ismaskine, så er denne opskrift lige noget for dig 🙂 Isen kan sagtens holde sig i op til en uge i fryseren, så lav endelig rigeligt. Også en god basis for en klassisk "Bananasplit"

Ladyfingers Lagkage med Bær

Ladyfingers (Savoiardi) kan bruges til andet end Tiramisu. Prøv dem i denne meget nemme dessert eller eftermiddagskage. Den er lavet på ingen tid og med meget få ingredienser. Den fremstår så smukt ved serveringen og smager let og frisk.

Sprøde og Smukke mini orangekager

Denne dessert er en fuldstændig fantastisk smuk dessert. Ud over at se helt kunstnerisk ud på tallerkenen, så egner den sig også godt til gæstemad, da de kan lave i forvejen og dermed frigive mere tid sammen med gæsterne. Og så imponerer den samtidig, hvilket man ikke skal kimse ad.

Søde Sager

Verdens nemmeste Jordbærkage med Tvebakker

Tag børnene med i køkkenet og hjælp dem med at skabe denne nemme jordbærkage. Du skal kun bruge 6 ingredienser til denne fantastisk lækre kage. Nem og let at gå til og så smager den himmelsk. Det sjoveste ved kagen er at børn og barnlige sjæle kan slå tvebakker til plukfisk - slå jer løs! .... og lav denne kage, der er alt for nem at lave 🙂

Banankage med Twist af Mandler og Chokolade

Smagfuld og saftig banankage med twist af chokolade og mandler. Nem og ligetil. Og i denne tid, kan du sagtens få gang i børnene. De kan snildt selv bage denne kage og pynte den med chokolade til sidst.

Lækreste Chokolade Brownie / Kage (ren 70% chokolade)

Når det danske sommervejr viser sig fra sin omskifteligt side, så kræver det også lidt forkælelse. Suppler sommerisen med denne lækre chokoladekage, der laves på ren chokolade og med blot fem rene ingredienser. Smager godt som den er med en god kop kaffe eller er glas saftevand. Eller endnu bedre med flødeskum eller vaniljeis.

Chokolade Cookies

De lækreste Chokolade Cookies med et twist af salt og mandler. Forrygende smag og utrolig nemme at lave at selv børnene kan lave dem selv (de helt små skal nok have hjælp til at hakke chokolade og mandler). Denne opskrift er sponsoreret af Simply Chocolate - Håndlavet chokolade lavet i vores egen hovedstad. Kun naturlige ingredienser og med fokus på Cocoa Horizon, der støtter de lokale kakaobønder.

Mazarinkage med Hindbær og Pistacie & Hvid Chokolade

Selvom der er mest fokus på danske røde jordbær, så er hindbær også i højsæson henover sommeren. Og så er de super sunde. Højt indhold af C-vitamin, kostfibre og antocyaniner. Så vild tanke at kunne spise kage og samtidig give kroppen god næring (næsten 🙂

Særlige Specialiteter

Et liv uden gær / Et liv med Surdej

Denne surdej er særlig god til bagning af rugbrød. Surdej kan spores helt tilbage til vores forfædre. En hjemmelavet symbiotisk kultur der består af mælkesyrebakterier og gærsvamp, der får brødet til at hæve og som samtidig giver et karakteristisk smag. Surdej består kun af mælk og vand, der udvikler sig og holdes i live over tid. Lav din helt egen surdej - lad mig vise dig hvordan.

Frisk Jordbærmarmelade med Mynte

Jeg havde lige en rest jordbær og mynte, og har netop lavet denne friske marmelade til de kommende sommerdage til morgenmad på terrassen. Jeg foretrækker en marmelade der ikke er for sød. Men har man børn, eller andre sjæle med en sød tand, i hjemmet som godt kan lide den lidt mere søde marmelade, så tilsæt evt. lidt ekstra sukker eller koncentreret saft.

Hjemmelavet Kyllinge Bouillon

Jeg går op i rene og simple råvarer. Og derfor prøver jeg også at lave alt fra bunden. I weekenderne er der tid til lidt mere og derfor har jeg sat gang i hjemmelavet kyllinge bouillon. Udover at det smager bedre (og er langt mindre salt) så er den også sundere og helt uden E-numre og smagsforstærkere.

Sprøde syltede græskar med stjerne anis og frisk ingefær

Dejligt supplement til de klassiske syltede asier og rødbeder. Disse syltede græskar er ekstra sprøde da de ikke opvarmes inden de kommes på glas. Ønsker man lidt mindre bid, så kan man drysse 4 spsk salt henover og lad dem stå natten over. Skyl dernæst al salten væk og kom derefter på glas med eddikelage henover.

Flødeost med Hvidløg og Frisk Rød Peber

Dejligt nem og velsmagende flødeost med en lind smag af hvidløg og sprød knas i form af frisk rød peberfrugt. Server til ostebordet, som smørpålæg til et stykke godt brød, sandwich spread eller som dip til rugbrødschips.