Velkommen

Velkommen til Karrieremad. Et madunivers til dig, der ønsker inspiration til at leve det gode liv. Et liv med overskud. Et liv med tid til fordybelse. Et sundt liv fyldt med tonsvis af smagsoplevelser. Et liv fyldt med kærlighed og taknemmelighed. Et liv fyldt med nydelse. Gå på jagt i mit madunivers og lad dig forføre og inspirere.

Alle kan skabe magi i køkkenet – også med for lidt tid mellem hænderne og med få ingredienser.  Kun fantasien sætter grænser. Se blot ovenfor, denne simple ostemad, der med blot en lille håndfuld tryllestøv og virkemidler ligner et helt festmåltid. Det behøver ikke være svært og tage lang tid. 

Det skal ikke kun handle om ‘mad-iscenesættelse’. Ind imellem skal det gå stærkt. Særligt efter en travl hverdag, hvor sulten allerede har sat sine spor i kroppen inden du er nået hjem. Måske er det ulvetime. Uanset, så kender vi alle situationen, hvor der hverken er tid eller overskud til at kæle for detaljen. Det vigtigste for mig i disse situationer er at have fokus på et sundt måltid med rene råvarer og overskud til familien. Så må pynt og finesse komme i spil i weekenden og ved gæstebud.

Karrieremad giver dig inspiration både til hverdag, i weekenden og til særlige anledninger, hvor der skal piftes lidt ekstra op. Jeg er ikke dommer for hvad der spises hvornår – for nogle gange er hverdag jo en fest 🙂

Lad dig inspirere i mit karrieremadunivers.

God fornøjelse og bon appetit !

Mia_sort

 

 

Nyheder: Ønsker du løbende inspiration så følg mig på Facebook og/eller Instagram. Så modtager du de nyeste opskrifter direkte

Alle illustrationer er egne foto taget i Karrieremad’s regi. Kontakt os, hvis du ønsker at benytte disse i anden sammenhæng.


Brød og Boller

Sprøde Morgenstykker med Havre og Rug

Uhmmm... sprøde boller eller "stykker" som vi også kalder det. Sprøde udenpå og bløde indeni. Igen dem, hvor du aldrig har fingrene i bolledejen, men hvor du blot rør den sammen til hævning over natten, og vupti, så er der friskt brød (bedre end bagerens) til morgenmad næste dag. Server med ost og marmelade, nutella eller som jeg kun med et lag koldt smør. Bollen har smag i sig selv, som kommer så fint til udtryk blot ved brug af koldt smør.

Havrebrød

Mit bagværk er yderst populært på Karrieremad. Så vi fortsætter bagningen 🙂 Denne gang med dette skønne Havrebrød, der er lige som brød skal være efter min smag: Sprød udenpå og blød indeni - med fokus på økologi og smag (økologien bestemmer du selv når du handler ind 🙂

Speltboller med Valnødder

Dejlige boller med valnødder og fuldkornsspelt, som der er lidt bid i. Igen holder jeg meget af bagværk, hvor jeg ikke selv skal have fingrene i bolledejen og hvor jeg på få minutter kan røre en dej sammen og på magisk vis har jeg den dejligste hjemmebag til morgenmad næste dag. Du kan dog også lave dejen om morgenen og have hjemmebag sidst på eftermiddagen eller som tilbehør til aftensmaden, for de kan også formes som fx flutes el. lign, så der er til oste- og tapasbordet.

 

 

Drinks

Hjemmelavet Snaps af Granskud

Aromatisk snaps til påskebordet eller til hele året rundt hvor du trænger til en mundfrisker. Granskud har sæson i april og maj. Pluk der små skud og lad dem trække i vodka. Det er en smagssag hvor længe du ønsker at de skal trække. Ligesom vin, udvikler denne snaps sig løbende, så du skal selv være dommer for hvornår du synes den smager bedst. Nogle drikker den allerede efter få uge og andre lader den stå i længere tid.

Broccoli Booster Smoothie

Broccoli Smoothie: To ord der ikke burde være i samme sætning. Ikke desto mindre er dette en fantastisk drink - og så er den fyldt med vitaminer og mineraler. En sand bombe mod sygdomme. Broccoli indeholder blandt andet  C-vitamin, K-vitamin, A-vitamin, B-vitamin, E-vitamin, folinsyre, jern, calcium, fosfor og magnesium.

Vitamin & Mineral Boost Smoothie

Genstart din krop efter en tid fyldt med fed mad, sukker og alkohol. Den er nem at lave. Kast alt ned i en blender eller juicer og den er klar til at drikke på få minutter. Smoothien indeholder persille, ananas, agurk, gulerødder, blåbær, ingefær, citron og æble og er dermed springfyldt med Vitamin A, B, C, E, K og Mineraler som kalium, calcium, jern, mangan og selen.

 

Morgenmad & Brunch

Kartoffel Omelet med Emmentaler

Jeg er stor fan af weekender. Der er tid til at nyde en brunch i ro og mag, læse avisen og opdatere Karrieremad. I dag blev brunch menuen denne lækre og saftige kartoffelomelet, hvor jeg udnyttede kartoffelresterne fra gårdagens aftensmad og tilsatte lidt løg og emmentaler. Hvis du ønsker kan du tilføje skinke, bacon eller laks - det vil give den et ekstra pift.

Hindbærmarmelade

Hindbær er "små røde bomber af sundhed". De er sprængfyldt med fibre og indeholder derudover B Vitamin, C Vitamin, folsyre, jern, B3 Vitamin, riboflavin, kobber, kalium og magnesium. De smager fantastisk som de er - friskplukket direkte fra hindbærbuskene i haven. Men år sæsonen er slut, så er de nemmest tilgængelige i frysedisken. Bær fra frys anbefaler Fødevarestyrelsen at man koger før spisning, så alle bakterier og vira dør. Så hvorfor ikke bare lave en dejlig hindbærmarmelade.

Den friske og smukke Abrikosmarmelade

Abrikosmarmeladen, der udover at være utrolig smuk i farven også indeholder betacaroten, jern og C-Vitamin. Ligesom alle andre marmelader er denne utrolig nem at gå til og færdig på ingen tid. Server til morgenmad og brunch til det friskbagte brød, eller til ostebordet. Abrikosmarmeladen går ligeså godt til pandekager, lagkagen eller en lille klat i morgenskyr/yoghurt sammen med mysli.

 

Forretter

Tomatsuppe med Gin og Sød Basilikum

Den sødmefulde og smagfulde intense tomatsuppe tilsat et ekstra twist. Tilsæt en lille smule gin. Det giver den en skønt kant. Og den kan sagtens spises af børn. Al alkohol er fordampet 🙂 Pynt til sidst med sød eller almindelig frisk basilikum. Det giver den perfekte afrunding. Og glemte jeg at sige at denne er den nemmeste suppe at lave - klar på ingen tid.

Stenbiderrogn med fuldkornsblinis

Det er sæson for den danske kaviar: “Stenbiderrognen”, der smager som en frisk brise fra havet. Let og blid saltet smag. Sæsonen er kort og stenbiderrognen skal helst nydes i sæsonen. Du kan fryse rognen ned, men det mister lidt af sin smag. Denne forret kan tilberedes på 5 minutter, hvis du vælger at købe dine blinis hos købmanden. Men du kan også vælge at lave dem selv. Det er ikke så svært.

Røget Laks med Ærtecreme

Jeg er fan af ultra hurtige forretter når der kommer gæster. Prøv denne forret med fersk røget laks og en lind og smagfuld ærtecreme. Det tager 10 minutter og ikke mere, og kan tilmed kan laves i forvejen. Bum! 

Salater & Tilbehør

PappaNaan (Pappadum/Naan)

Jeg elsker indisk mad. Klassisk tilbehør er ofte Naan og Pappadums. Udfordringen hos os er at min mand foretrækker Naan og jeg er fortaler for Pappadums, Det har udløst et smagfuldt og nemt alternativ. Et kompromis om man vil - hvor jeg har sammensat de to i én. Lad mig præsentere PappaNaan

Hjemmelavet Remoulade

Remulade har sin oprindelse i Frankrig, men har indtaget danskernes spiseborde på niveau med ketchup. Remulade serveres ved pølsevogne, til vores fritter, fiskedeller og fiskefiletter. MEN - lav den selv. Der er verden til forskel. Og så kan du lave din helt egen konsistens - lige som du ønsker. Min favorit er klart den grove, hvor man kan ane grøntsagerne og gerne med lidt ekstra syre. Prøv dig frem og tilsæt endelig også lidt krydderurter for både smags og udseende.

Persillesalat med bagte Jordskokker

YES! Jordskokkerne er tilbage i vores køkken, for sæsonen er startet. Jeg er vilde med de små knoldede grøntsager, der ikke stiller de store krav. De kan spises rå, kogte, bagte m.m. I dag bliver de ovnstegte. Den sødlige og nøddeagtige smag passer perfekt til den rå persille toppet med en fyldig pesto.

Hovedretter

Pulled Duck Burger

Anden er ikke kun en julespise. Den kan nydes hele året rundt. Prøv fx at lave "pulled duck" - langtidsstegt and der bliver så mørt at man kan trække (pull) det fra hinanden i en masse tynde stykker. Pulled Duck er inspireret af Pulled Pork, og bruges helt klassisk til en lækker saftig burger med coleslaw. En god weekendspise, hvor du blot skal sætte anden i ovnen 5 timer inden spisetid.

Pad Thai

Når Thailand ikke just er lige rundt om hjørnet på rejseplanen, så må man selv tage affære. Skab din egen thailandske atmosfære og lad dit køkken hjælpe dig på vej. Èn af mine absolutte favoritter fra Thailand er Pad Thai enten med rejer eller kylling. Denne hér er med rejer.

Indisk Butter Chicken

Jeg er vild med den myriade og sammensætning af varme krydderier - karry, kanel, kardemomme, gurkemeje, chili, spidskommen, paprika, peper, nelliker og cayenne i en stor blanding. Vores absolutte favorit er “BUTTER CHICKEN”. Både den klassiske med kylling, men i høj grad også den vegetariske af slagsen.

Dessert

Ris á l’amande (Risalamande)

Julen står for døren og traditionerne piller vi ikke ved hjemme hos os. Desserten er altid Ris a la mande juleaften. Den er så populær at den altid spises over to dage - og er vi mange så kommer vi ekstra hele mandler i, så flere får muligheden for mandelgaven. Dog kan jeg med nød give desserten et lille twist - som er friskrevet appelsinskal som pynt, der samtidig giver desserten et ekstra pift.

Sommerdessert: Jordbær med Creme Anglaise og Jordbær Sorbet

JORDBÆR! JORDBÆR!… Sommerferie kickstartes med den lækreste og smukkeste dessert. En hyldest til de smagfulde danske jordbær, der stadig høstes rundt omkring i landet : Sommerdessert: Jordbær med Creme Anglais og Jordbær Sorbet. Nemt at gå til - og ikke så svært som det ser ud 🙂

Vaniljeparfait med Hindbær og Chokolade

Denne parfait (is) er utrolig nem at gå til. Den krystalliserer ikke i fryseren, hvor den i øvrigt passer sig selv. Så hvis du ikke er ejer af en ismaskine, så er denne opskrift lige noget for dig 🙂 Isen kan sagtens holde sig i op til en uge i fryseren, så lav endelig rigeligt. Også en god basis for en klassisk "Bananasplit"

Søde Sager

Mazarinkage med Hindbær og Pistacie & Hvid Chokolade

Selvom der er mest fokus på danske røde jordbær, så er hindbær også i højsæson henover sommeren. Og så er de super sunde. Højt indhold af C-vitamin, kostfibre og antocyaniner. Så vild tanke at kunne spise kage og samtidig give kroppen god næring (næsten 🙂

Mazarinkage med Flamberet Marengs

Denne helt enkle mazarinkage er nem at lave, og så kan den lige toppes med flamberet marengs for at gøre den ekstra eksklusiv når der kommer gæster, eller hvis du bare gerne vil forkæle dig selv lidt mere over det sædvanlige.

Sprød og Saftig Blåbær Tærte (Frangipane)

Verdens lækreste blåbærtærte - sådan er det bare! Den kan med fordel laves i god tid inden den skal spises, hvilket gør den til en god dessert, når du får gæster, og har meget andet at tænke på. Den kan faktisk laves én dag i forvejen. Udfordringen er blot at man får lyst til at sætte tænderne i den så snart den er kommet ud af ovnen. Denne tærte er lavet på vilde økologiske blåbær, men den kan også sagtes laves med andre bær. Tærten er med klassisk sød mørdej yderst og inderst frangipane med bær, hvilket gør den sprød udenpå og blød indeni.

Særlige Specialiteter

Frisk Jordbærmarmelade med Mynte

Jeg havde lige en rest jordbær og mynte, og har netop lavet denne friske marmelade til de kommende sommerdage til morgenmad på terrassen. Jeg foretrækker en marmelade der ikke er for sød. Men har man børn, eller andre sjæle med en sød tand, i hjemmet som godt kan lide den lidt mere søde marmelade, så tilsæt evt. lidt ekstra sukker eller koncentreret saft.

Hjemmelavet Kyllinge Bouillon

Jeg går op i rene og simple råvarer. Og derfor prøver jeg også at lave alt fra bunden. I weekenderne er der tid til lidt mere og derfor har jeg sat gang i hjemmelavet kyllinge bouillon. Udover at det smager bedre (og er langt mindre salt) så er den også sundere og helt uden E-numre og smagsforstærkere.

Sprøde syltede græskar med stjerne anis og frisk ingefær

Dejligt supplement til de klassiske syltede asier og rødbeder. Disse syltede græskar er ekstra sprøde da de ikke opvarmes inden de kommes på glas. Ønsker man lidt mindre bid, så kan man drysse 4 spsk salt henover og lad dem stå natten over. Skyl dernæst al salten væk og kom derefter på glas med eddikelage henover.